Martijn Jacobs

Klinkende Taal is een ideaal middel om duidelijker te communiceren met je klanten, prospects, relaties, patiënten of inwoners. Maar wanneer start je een Klinkende Taal-traject? Moet je eerst alle collega’s trainen in helder schrijven of is dat niet nodig? Hoe implementeer en organiseer je zo’n traject? En wat komt er verder allemaal bij kijken? Martijn Jacobs, directeur Loo van Eck en Klinkende Taal, legt het je graag uit …

Wanneer kun je Klinkende Taal inzetten?
“Dat kan om verschillende redenen zijn. Soms is dat als een organisatie meer grip wil krijgen op de schrijfstijl van de medewerkers. Of omdat ze het taalniveau van hun teksten omlaag willen brengen. Maar Klinkende Taal wordt ook vaak ingezet als borging na een schrijftraject. Medewerkers hebben dan al bijvoorbeeld onze training Schrijven in taalniveau B1 of Brieven en e-mails gevolgd.”

Hoe weet ik of het ook voor mijn organisatie geschikt is?
“Eén van onze adviseurs neemt contact met de organisatie op om de wensen te inventariseren. Wil de organisatie de versie in Word of Outlook? Of juist de webversie? Hoeveel mensen gaan Klinkende Taal gebruiken? Waarvoor willen ze het meetinstrument gebruiken? De antwoorden verschillen natuurlijk sterk per organisatie. Op basis van deze informatie maakt de adviseur een voorstel. En zodra dat akkoord is, begint de implementatie.”

Is de implementatie erg ingewikkeld?
“Nee, juist niet. De webversie is natuurlijk erg eenvoudig en snel in gebruik te nemen omdat het een online tool is. De plugins voor Word en Outlook vragen vaak iets meer tijd omdat ze in de systemen van de klant draaien. Vaak moet de ICT-afdeling van de klant hiervoor in actie komen. Maar dankzij de eenvoud van de plugins en de goede installatiehandleiding kunnen ze dit snel installeren. Wij adviseren altijd wel om ICT direct bij de start bij het project te betrekken.”


Zijn jullie bezig met nieuwe ontwikkelingen?
“Jazeker! Klinkende Taal meet nu het taalniveau van een tekst. Dat betekent dat je met 1 druk op de knop de helderheid van een tekst meet. Maar… veel organisaties willen méér meten dan alleen de helderheid. Ze willen bijvoorbeeld ook weten of een tekst aansluit bij hun eigen kernwaarden. Of bij de interne schrijfafspraken van hun organisatie. Daarom zijn we bezig met het ontwikkelen van een maatwerk-meetlat. Hierdoor kan een medewerker niet alleen zijn tekst op helderheid, maar ook al de andere onderdelen meten.”