Een e-mail of een brief, aan collega’s of aan mensen buiten je organisatie. Aantekeningen, notities, opmerkingen in de kantlijn, kladjes. We schrijven ongemerkt heel wat af op een gemiddelde kantoordag. Maar weten we hoe de gemiddelde Nederlander aankijkt tegen de schriftelijke communicatie binnen zijn of haar organisatie? Ergeren zij zich wel eens aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s? Loopt er wel eens iets mis door slechte schriftelijke communicatie? En zijn er daardoor misschien kosten te besparen? Om antwoorden te vinden op deze en andere vragen deden communicatieadviesbureau Loo van Eck en Klinkende Taal onderzoek onder 1.124 Nederlanders werkzaam in loondienst. De meest opvallende resultaten vind je hieronder.

Gemiddeld drie op de tien Nederlanders schrikt wel eens van het schriftelijk taalgebruik van collega’s. In sommige bedrijfssectoren is dat zelfs vier op de tien. Het is opmerkelijk dat zeven op de tien Nederlanders zegt zich wel eens te ergeren aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s. Er zijn dus veel meer Nederlanders die zich ergeren aan de geschreven taal van hun collega’s, dan Nederlanders die ervan schrikken. De communicatiesector scoort hier met 78 procent erg hoog. Nieuwsgierig naar belangrijkste sectoren? Je ziet het in de visual.

 

Voor veel mensen is het een grote stap om aan een collega te vragen of hij/zij een brief of e-mail wil controleren op schriftelijk taalgebruik. Toch is de helft van de ondervraagden bereid om die horde te nemen. Vrouwen zetten die stap sneller dan mannen, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral vrouwen (én mannen) in de leeftijdscategorie ‘30 tot 39 jaar’ laten wel eens een brief of e-mail controleren. Benieuwd naar de verschillen tussen mannen en vrouwen en naar de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.

Afspraken, de dagelijkse opstart, videovergaderingen, documenten die op tijd af moeten. Er kan nogal wat misgaan met de planning als de schriftelijke communicatie niet goed is. Binnen én buiten de eigen organisatie. Maar liefst 61 procent van de Nederlanders stelt dat er op zijn of haar werk wel eens dingen zijn misgelopen door onduidelijke schriftelijke communicatie. Benieuwd naar de verschillende bedrijfssectoren en hoe zij het ervan afbrengen? Je vindt het in de visual.

Als er dingen mislopen omdat de schriftelijke communicatie niet op orde is, kan dat tijd en geld kosten. Gemiddeld 67 procent van de Nederlanders stelt dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Bij Financiële instellingen stelt zelfs acht op de tien werknemers dat het tijd en geld zou besparen als collega’s duidelijker zouden formuleren in hun schriftelijke communicatie. Benieuwd hoe Nederlanders in de verschillende sectoren naar deze kwestie kijken? Je ziet het in de visual.

Organisaties kunnen veel doen om het niveau van hun schriftelijke communicatie te verbeteren. Toch is gemiddeld slechts 36 procent van de Nederlanders tevreden met de aandacht van hun organisatie voor schriftelijke communicatie. Benieuwd hoe de bazen in jouw sector scoren op aandacht voor geschreven taal? Je ziet het in de visual.