Taalniveaus: hoe schrijf je begrijpelijk voor iedereen? Een stappenplan!
Hoe zorg je ervoor dat je tekst geschikt is voor lezers met taalniveau B1? Dat is nog niet zo makkelijk. Daarom lees je in dit artikel een handig stappenplan!
Accolade gebruikt Klinkende Taal als check om helder te schrijven
Altijd helder schrijven naar huurders is lastig vol te houden? Woningcorporatie Accolade bewijst het tegendeel met 7 jaar Klinkende Taal.
Klinkende Taal helpt gemeente Aa en Hunze om helder schrijven vol te houden
Ervoor zorgen dat medewerkers na een schrijftraining begrijpelijk blíjven schrijven? Gemeente Aa en Hunze gebruikt Klinkende Taal als nazorgmiddel. Communicatiemedewerker Karina Scheerhoorn vertelt erover.
Hoe straal je uit wie je bent? Klinkende Taal helpt Aegon Nederland daarbij
Aegon belooft haar klanten duidelijkheid. Dat is ook 1 van haar 3 kernwaarden. Met andere woorden: iedere medewerker moet zo begrijpelijk mogelijk communiceren met klanten. Hoe zorg je daarvoor?
Een opinieonderzoek naar interne schriftelijke communicatie
Hoe kijken mensen aan tegen de schriftelijke communicatie binnen hun organisatie? Ergeren zij zich aan de teksten van hun collega’s? Loopt er weleens iets mis door slechte schriftelijke communicatie? Loo van Eck en Klinkende Taal deden onderzoek onder 1.124 Nederlanders werkzaam in loondienst.
Je wilt dat je klanten de teksten van je organisatie begrijpen
Laag- of hoogopgeleid? Íedereen leest graag begrijpelijke teksten. Want wie heeft er tegenwoordig nog tijd over? In een interview legt adviseur Esther Kleverlaan uit waarom zij adviseert om te schrijven in taalniveau B1. En hoe Klinkende Taal daarbij helpt.
Hoe WoordenlijstBeheer je helpt Klinkende Taal op maat te maken
Met WoordenlijstBeheer beheer je de woordenlijst van je organisatie. Je kunt zelf woorden toevoegen die voor je lezers bekend zijn of juist woorden kenmerken als moeilijk. Op die manier maak je Klinkende Taal op maat voor jouw organisatie.
Hoe het ManagementDashboard zorgt dat een organisatie op koers blijft
Klinkende Taal helpt medewerkers tijdens het schrijven. Maar dan moeten ze het natuurlijk wel gebruiken. Dankzij het ManagementDashboard kun je het gebruik van Klinkende Taal monitoren.
De implementatie van Klinkende Taal is een koud kunstje!
Geen enkele organisatie staat te popelen om nieuwe software te installeren op de computers van alle medewerkers. Want er mag niets misgaan. En dat snappen wij. Daarom hoef je je geen zorgen te maken over de implementatie van onze software. Mart Trautwein, architect van Klinkende Taal, legt uit waarom de installatiefase zorgeloos verloopt.
Klinkende Taal helpt GGD Hollands-Midden helder te schrijven voor íedereen
“Wij bedienen mensen van 0 tot 100 jaar oud”, vertelt Jasja Sikking-Baken. “Die mensen hebben allemaal verschillende achtergronden, opleidingsniveaus en taalniveaus. En het is onze taak om ervoor te zorgen dat ál die mensen onze teksten begrijpen.”
Klinkende Taal is altijd in ontwikkeling
Taal is altijd in ontwikkeling. Klinkende Taal dus ook! In dit artikel lees je op welke manier.
Voor welke organisaties is Klinkende Taal interessant?
Natuurlijk voor iedere organisatie. Maar welke organisaties hebben er nu het meeste baat bij?
De medewerkers van gemeente Coevorden controleren zelf of ze duidelijk schrijven
“Zelf kan je denken dat je een duidelijke tekst hebt geschreven. Maar het is soms moeilijk om in te schatten of dat echt zo is. Het softwareprogramma Klinkende Taal helpt ons hierbij.” Communicatiemedewerker Marleen Oost vertelt verder.
Je hoeft niet te kiezen tussen veiligheid en helderheid
Je wilt natuurlijk niet dat gevoelige informatie van je organisatie ‘op straat komt te liggen’. Die wil je dan ook niet zomaar laten beoordelen door een softwareprogramma … Tuurlijk wel! Want om de veiligheid van informatie hoef je je bij Klinkende Taal geen enkele zorgen te maken.